Grolsch bierblikjes in kartonnen TopClip verpakking | Verpakkingsbeheer |

2021-11-29 10:53:10 By : Ms. Lilia Qin

Koninklijke Grolsch zet in op duurzaamheid met de introductie van de kartonnen TopClip blikverpakkingen. De nieuwe verpakking is 100% plasticvrij. Door alle aluminiumfolie in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip verpakking bespaart Grolsch ruim 100.000 kg plastic per jaar.

Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?

Het genoemde bedrag komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen en zorgt voor een CO2-reductie van 36% t.o.v. nieuwe plastic folie en 16% t.o.v. gerecyclede plastic folie, staat in het persbericht.

'De TopClip is een volledig recyclebare, biologisch afbreekbare kartonnen verpakking. De smaak van ons bier is onveranderd. Dus hetzelfde karakter en nu nog duurzamer verpakt', zegt Ard Bossema, directeur Marketing & Strategie bij Grolsch.

Grolsch stapt met zijn blikverpakking over op karton en bespaart jaarlijks meer dan 100.000 kg plastic.

Met deze overstap wil de brouwer de nieuwe standaard zetten voor blikverpakkingen.

'Grolsch is de eerste brouwer in Nederland die deze verpakking introduceert, waardoor de consument een duurzame keuze kan maken. Dit is wat ons betreft de nieuwe standaard', zegt Bossema.

Als vervanging voor de folie die nu om de blikken zit, zijn verschillende alternatieven onderzocht. In tegenstelling tot veel andere kartonnen blikverpakkingen die nu op de markt zijn, wordt er voor de TopClip geen lijm gebruikt. De verpakking is gemaakt van FSC-gecertificeerd golfkarton, gezien de gebruikte papiersoorten. Dit om ervoor te zorgen dat de blikken ook in de koelkast goed in de verpakking blijven. De nieuwe verpakking is eenvoudig op te pakken door de twee gaatjes aan de bovenzijde van de verpakking, bedoeld voor duim en wijsvinger. De blikken zitten stevig vast in de draagtray, maar kunnen tegelijkertijd eenvoudig uit de verpakking worden gehaald. Grolsch legt uit dat doordat de bovenkant van de blikken wordt afgedekt door de TopClip, de drinkruimte schoon blijft.

De verpakking komt tot stand door een samenwerking met Smurfit Kappa. Het verpakkingsbedrijf heeft de TopClip technisch ontwikkeld en gepatenteerd.

De nieuwe Grolsch verpakking is tot stand gekomen met Smurfit Kappa en KHS.

Arco Berkenbosch - Vice President Innovation and Development bij Smurfit Kappa: 'Grolsch is een zero-waste brouwerij. Smurfit Kappa sluit hier naadloos op aan met het Better Planet initiatief. Grolsch is dan ook de ideale partner om als eerste met deze innovatieve oplossing de markt te betreden. De inzet van Grolsch om als eerste TopClip te lanceren getuigt van karakter. Met deze lancering laat Grolsch zien de uitdaging aan te gaan om zowel de innovatie- als de duurzaamheidsambitie te realiseren. We zijn trots op de intensieve samenwerking met zowel Grolsch als KHS om TopClip te lanceren en zijn verheugd om de Grolsch TopClip multipacks binnenkort in het schap te zien liggen'.

De machine is ontwikkeld door KHS en staat als eerste in de brouwerij in Enschede.

'De samenwerking tussen Smurfit Kappa, Grolsch en KHS is de perfecte combinatie om snel een unieke, lijmloze en stabiele kartonnen verpakking te ontwikkelen, die ook op een high-speed machine verwerkt kan worden', zegt Swen van Kuetsem, Sales Manager KHS Benelux.

Vanaf deze week worden de eerste pakketten op de winkelvloer verwacht. De aftrap wordt genomen door de blikken Autumn Buck. De komende maanden worden alle (plastic) blikverpakkingen gefaseerd vervangen door de nieuwe kartonnen verpakkingen.